به گزارش خبرنگار مهر، شهر صرفا مجموعه اي از میدان، بازار، خیابان ها، بزرگراه ها و ساختمان هاي بلند و کوتاه نیست بلکه هر شهر داراي روحی جمعی و عمومی است که وجه اشتراکهای زیادی بین انسان ها ایجاد می کند.
فضاهای شهری میتوانند مردم را به خود جذب کند یا بلعکس. فضاي شهري به عنوان محیطی که رفتارهاي عمومی انسان ها در آن ها جریان دارد، همواره در تعامل با انسان است. به همین علت سازمان های مرتبط با پرداختن به معقوله زیبای شناسی می توانند در ادراک شهروندان نسبت به فضاهای شهری تاثیر به سزایی داشته باشند.
یکی از عناصري که در محیط بصري اختلال ایجاد می کند، هر چیز اضافه و غیر لازم در نماي شهري است به گونه اي که از کیفیت منظر شهري بکاهد. زوائد بصري عوامل و عناصري را شامل می شود که از کیفیت محیط زندگی شهروندان می کاهد و ساماندهی آنها در بهبود و كيفيت فضاي شهري بسیار اثرگذار خواهد بود.
چهره شهر به عنوان منبع افکار و اندیشه شهروندان آن شهر محسوب می شود و کیفیت آن بسیار با اهمیت است به طوری که این امر توان رقابتی شهر را براي جذب هر چه بیشتر سرمایه و شهروندان خلاق تقویت کند.
در روند گذار از جامعه سنتی به مدرن، بي هويتي نسل اخیر سبب ایجاد حس عدم تعلق و در نتیجه بی توجهی و بی مسئولیتی در قبال محیط زندگی می شود. این گروه از افراد که در فضاي شهري زندگی مي كنند نسبت به محیط زندگی اطراف خود بي تفاوت شده و هیچ اهمیتی براي چگونگی کیفیت آن قائل نیستند.
این امر با افزایش مهاجرت به شهرهاي بزرگ شدت می پذیرد و آینده اي زشت، سرشار از آلودگی هاي بصري را براي این شهرها ترسیم می کند. ولی با حذف تمامی اجسامی که به شهر سیمای زشت می بخشند می توان باعث ارتقا کیفیت چهره شهر شد و فضا را آماده کرد تا با جذب سرمایه گذار در شهر سهم زیادی از بازار سرمایه را به دست آورد و سبب جذب استعدادهای برجسته علمی و هنری شد.
منظر شهری ابزار شناسایی فرهنگ آن شهر است و اداراک شهروندان از شهر به میزان قابل توجهی از طریق آن صورت میگیرد. زوائد بصری، عواملی هستند که با ایجاد ناهنجاری و اغتشاش در سیما و منظر شهر این ادراک را مختل میکنند و شهر را به سمت بیهویتی میکشانند و در نهایت فضا را به مرز بیارزشی سوق مي دهند.
درمورد شهر کرج با توجه به ویژگیهای آن، همانطور که گفته شد، تابلوهای و داربست هاي تبلیغاتی بیش از سایر عوامل به چشم میآیند به عبارت دقیقتر، آنچه از شهر کرج در ذهن باقی میماند نه کوههای البرز است، نه محیط طبیعی و آب و هواي خوب و نه فضای سبز ویژه آن، بلکه سيماي شهر است كه به وسيله اين تابلوها و داربست ها زشت به نظر مي رسد.
این روزها داربست های فلزی با کوهی از لوله های آهنی زنگ زده و بست های بی قواره در حالی روی هم سوار می شوند و بنری را یدک می کشند که می توان به سادگی با حذف آنها به سراغ تابلوهای دیجیتال، تلویزیون های شهری و ... رفت.
شاید تا چند دهه پیش استفاده از داربست های فلزی تنها راهکار نشان دادن موضوعی خاص یا پارچه نویسی های متداول بود، اما دیگر زمان استفاده از این نوع ابزارالات که به سادگی زیبایی بصری شهر را از بین می برند گذشته است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کرج نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب که اکران های تبلیغات تجاری، فرهنگی و... بر روی داربست ها در سطح شهر از ارزش تبلیغات کم می کند گفت: این داربست ها منظر شهر را زشت و به هم می ریزد و موجب تخریب فرهنگ تبلیغات، و کم تر شدن بازده این روش تبلیغاتی می شود.
حسین صدرایی با بیان اینکه جلوگیری از اکران تبلیغات بر روی داربست های شهری در دستور کار سازمان زیباسازی قرار دارد، تاکید کرد: اکران تبلیغات محیطی بر روی داربست های شهری علاوه بر آسیب های بصری، می تواند برای شهروندان نیز خطرساز باشد.
وی خواستار نصب تبلیغات بر روی سازههای تبلیغاتی، که توسط شهرداری ارائه می گردد شد و تاکید کرد: استفاده از داربستها در شان امور فرهنگی نیست و باید از نصب تبلیغات بر روی داربستها در سطح شهر جلوگیری به عمل آید.
وی با بیان این مطلب افزود: سازمان زیباسازی با توجه به مسئولیتی که در خصوص زیباسازی چهره شهر دارد، از انجام هرگونه اقدامی که زیبایی بصری شهر را از بین ببرد و یا شهروندان را دچار مشکل کند با جدیت تمام جلوگیری می کند.
صدرایی با اشاره به ضرورت بهره گیری از شیوه های نوین و اصولی تبلیغات شهری گفت: استفاده از ایده های خلاق و کارشناسانه افراد و هنرمندانی که در این زمینه صاحب نظر هستند، و حتی شهروندان رسیدن به این مهم را امکان پذیر می کند.
صدرایی همچنین تعریف و لحاظ کردن استانداردهای قابل تعمیم تبلیغات محیطی را برای فراهم آوردن محیط بصری زیبا در سطح شهر ضروری دانست و گفت: ساماندهی شهر به لحاظ بصری و تطبیق آن با ساختارهای زیباسازی نیاز به نگاه دقیق و بررسی علمی دارد که با بهره گیری از آن بتوان در هنگام اجرای پروژه های زیباسازی، استانداردها را نیز لحاظ کرد.
وی در این خصوص رسیدن به معیارهای منطقی برای اجرای طرح های زیباسازی را مهم ارزیابی کرد و گفت: طرح های زیباسازی باید با تکیه بر اقدامات کارشناسی شده و به طور علمی تهیه و تدوین شود.
صدرایی در ادامه افزود: نقاشی ها، نمادها و تندیسها نیز معمولاً بیانگر بازتاب هنری خاطرات انسانها، حوادث، اعتقادات و. .. هستند. این عناصر شهری چه زمانی که واقعگرایانه اند مثلا تندیس یک شهید یا چهره یک شخص شناخته شده، ماکت یک اثر معماری یا طبیعی و ... و چه زمانی که انتزاعی اند مثل برخی از احجام شهری یا نقاشی های دیواری می توانند به عنصری هویت بخش تبدیل شوند.
صدرایی افزود: مساحت 1600 متر مربع از دیوارهای مناطق1، 5، 8 کرج به نقاشی دیواری اختصاص داده شد.
وی تاکید کرد: سازمان زیبا سازی شهرداری کرج در نظر دارد با استفاده از هنرهای شهری مانند نقاشی دیواری هویت شهر را زنده نگاه دارد.
.......................
گزارش: ساره نوری


نظر شما